lördag 6 december 2008

I mitt kylskåp

Vad har jag alltid hemma i kylen? Jo, olika grönsaker. Squash, rödlök, champinjoner(grönsak?..ne..) purjolök, vitlök, broccoli, tomater. Om man har dom sakerna hemma har man alltid något gott att äta. Jag är ett enmanshusåll. Om jag skulle köpa alla dom sakerna för en middag skulle det bli dyrt och jag skulle få slänga allt som blir kvar. Och här kommer själva synergin i mitt resonemang. Dom där grönsakerna går att variera i oändighet. Man kanske inte använder samtliga varje dag, men tillräckligt många av dom tillräckligt ofta för att dom ska vara slut innan naturens bästföre-datum tar ut sin rätt.

Den som tycker att matkontot är högt kommer att slås av hur mycket färska goda grönsaker man kan få för samma pengar under förutsättning att man använder dom vid mer än ett tillfälle. Broccolin blommar över nångång ibland, men i övrigt brukar allt klara sig bra. Den som nu tror att dom kan smussla ner dom här grönsakerna brevid mamma scans köttbollar eller till falukorven göre sig icke besvär. Kommer att kännas ungefär lika upphetsande som lingonsyltsvitkålen i den orange/mörkruna skolmatsalen.

Det handlar om att laga mat. Det behöver inte vara komplicerat, det behöver inte ta längre tid än det tar att koka potatis. Gör en kycklinggryta med ris, ett grönsaksfräs till kasslern, fräs squash, rödlök och champinjoner till grönpepparbiffarna. Möjligheterna är oändliga. När man lagar mat i varje fall.

1 kommentar:

Rebecca sa...

Våra kylskåp ser ganska likadana ut, bortsett från purjolöken. Jag föredrar scharlottenlök eller salladslök. Morot, vitkål, blomkål och tomat finns även alltid hos mig. Som du säger, grönsaker går att variera i det oändliga.