onsdag 3 december 2008

Nu till saken...

När jag levererade ett smörgåsbord till ett arkitektkontor förra veckan följde min gode vän och skicklige fotografen Linus med och tog otroligt bra bilder av maten som serverades. Dom är tänkta att användas på min hemsida som för närvarande konstrueras. Vi kompletterade med lite porträtt i köksmiljö efteråt. Det är dom som är i sidhuvudet och i presentationen.

Maten på bilden är färskostterrin med kantareller, äpple och purjolök på kavringsbotten med rökt renstek. Jag gör helt enkelt en cheesecakebotten av kavring och trycker ut den i lämplig form. Kantarellerna steker jag, likaså de syrliga äpplena med brun farin och äpplecidervinäger. Även den snett skivade purjolöken får en mycket hastig tur i pannan. Jag mixar färskost(cream cheese) med grädde som jag löst lagom mängd gelatin i. Under hela tiden ligger jag lågt med saltet, kantarellerna får en del(även peppar), men ostmassan tenderar av vara ganska salt så man får passa sig. Sen är det inga konstigheter, bara att hälla/breda på kavringsbotten, kyla och skära upp. Man bör dock ha en väldigt vass kniv och lite tålamod när man skär. Annars kan det bli som man säger, pannkaka av alltihopa.


Den rökta renen är köpt och skivad på kvantum, den var god, all ära åt dom. Den var i väl tunna skivor kanske, men jag bad om tunna skivor så... Och fick smaka innan han började skiva. Men det där var snarare en lärdom om inköp än om matlagning. Det kommer det nog också att bli mer om en dag här hos Nickekock.

Inga kommentarer: