torsdag 4 december 2008

Rödbetor med röda mangoldskott, rostade hasselnötter och kallpressad rapsolja

Ytterligare en rätt från mitt smörgåsbord "skandinavien". Väldigt enkel att göra, och enligt mig väldigt gott. Koka bara rödbetorna med skal, skala genom att "trycka" av skalet med händerna(Ja, man blir röd, engångshandskar kan vara på sin plats). Rosta grovt krossade hasselnötter och blanda rödbetor, kallpressad rapsolja, nötter och mangold. Smaka av med salt. Väldigt vackra färger blir det tycker jag. Jag har ofta lite svårt för kallpressad rapsolja, kanske har jag inte provat rätt kvaliteter. Här använder jag druvans, som har precis rätt nötiga ton som passar perfekt med hasselnötterna. Bladen tillför ytterligare en konsistens och rödbetor är ju som alltid hur gott som helst.

En variant jag har börjat fundera på är om man skulle kunna smussla ner torkade äppelringar i någon form i den här salladen. Vad tror ni?
Har efter ett par inlägg börjat märka att jag aldrig skriver ut några mängder. Gott så, det kommer nog inte i framtiden heller på den här bloggen. Vem vet, dom kanske kommer i bokform en dag?
Återigen stort tack till Linus Höök för dom fina bilderna.

2 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Trevlig och fin blogg du har forstätt med den mvh Daniel

Nickekock sa...

Tack, det gläder mig att du tycker det. Och tack detsamma måste jag säga.
/N