torsdag 4 december 2008

Tilltugg och trerätters för 9 personer...

Nästa vecka ska jag göra ett "hyr en kock"-uppdrag. Det är ett team från ett stort modeföretag som är gästerna. Först ska det vara lite tillltugg och vin så att jag kan färdigställa förrätten. Jag siktar på en varm förrätt, dels för årstiden dels för att jag sällan har lyxen att kunna jobba med a la minute matlagning på samma sätt som förut. Jag har precis ringt och försökt få tag på en speciell sorts pilgrimsmusslor som är dom bästa jag någonsin smakat. Jag har lagt en beställning, men vi får väl se hur det går. Vet ännu inte riktigt vad jag ska servera till...

Som varmrätt är jag sugen på anka. Undrar vart man får tag på riktigt bra ankbröst i Uppsala. Det skule vara härligt med en riktigt fint stekt krispigt ankbröst i tunna fina skivor. Under min tid som kock i Spanien hade vi ett riktigt franskt original som ankleverantör. Foie gras och magret de pato var hans grej. Enastående kvalitet, det var inga problem att stå ut med hans fransk/spanska pladder. Jag är dock rädd att bli besviken på ankan här. Detta kräver efterforskning. Tipsa gärna!

Tilltuggen har jag tänkt vara tre till antalet. En ska vara vällagrad prästost med syltade kantareller. Mycket enkelt, mycket gott. Funderar på att en kan vara en skummig liten soppa på musselbuljong? Då skulle jag kunna använda musselköttet till rätten med pilgrimsmusslor. Kanske halstrad pilgrimmsmussla med jordärtskockspuré, tomat, dragon och musseltartar? Och något krispigt till. Undrar om detta blir en fyrarätters istället? Då kan jag ha tilltuggen, med skummig soppa inkluderat, löjrom med pepparrotskräm, ört och lökhack och hembakt knäcke, sen ovan nämnda pilgrimsrätt, anka och en dessert. Det blir en lyxig meny.

Inga kommentarer: