onsdag 3 december 2008

Vad lagar du för mat då?

En av frågorna jag ofta får i egenskap av kock är exakt samma som rubriken för det här inlägget. Det är en mycket, mycket svår fråga att besvara. Eller det är klart att den går att besvara, men risken är att man, som jag brukar göra, börja svamla om rödbetorna jag såg på ICA i morse och nånting om riktig mat. Jag tror att det vanligtvis uppfattas förvirrat. Så härmed tänkte jag försöka avlägga en programförklaring; Vad lagar jag för mat då?

1. Jag lagar god mat.
2. Jag följer säsongerna så långt som bara möjligt när det gäller huvudråvarorna.
3. Jag försöker använda så mycket färska grönsaker som möjligt.
4. Jag lagar bara mat av "rena" råvaror. Burn in hell, buljongtärning!
5. Jag gör alla mina kryddblandningar själv.
6. Jag tycker om att laga mat från alla möjliga matkulturer, ibland på ett genuint traditionellt sätt, ibland är det min bild eller mina intryck av ett kök som gäller.
7. Jag lagar all min mat från grunden.

Hur ska det här beskrivas på ett klatshigt sätt som en one-liner? Tror att jag i fortsättningen bara ska säga: Jag lagar god mat. Det räcker. Nu kan jag ju hänvisa folk hit.

Inga kommentarer: