fredag 12 december 2008

En middag för lucia

Precis hemkommen efter en dag på studentnation i Uppsala där jag förberett en tre-rätters för 200 personer som ska serveras imorgon. Maten är knappast den mest spektakulära jag lagat, det är heller inte det som varit utmaningen med att skriva matsedeln. Det intressanta med den här typen av tillställningar är istället hur alla olika krav som måste uppfyllas till sist smälter samman till en meny.

En lärdom från förra gången jag gjorde en liknande tillställning var att eftersom i princip alla servitörer på den här nationen serverar med tång(fatservering) vilket gjorde att dom inte fick grepp om grönsakerna på faten. Det var inget jag hade tänkt på tidigare, då jag bara jobbat med servitörer som serverat på traditionellt sätt med sked och gaffel och kunnat "skopa" upp grönsakerna. Det var en av premisserna som skulle uppfyllas. Greppbara grönsaker alltså.

Ett önskemål från arrangörerna var att det skulle var någon slags jultema på menyn. Alltså inte traditionell jultallrik utan bara en lätt jultouch. Och sånt kan lätt bli krystat tycker jag.

Förrätten och desserten serveras på tallrik, och kan absolut inte innehålla något som inte klarar att stå framme i rumstemperatur en stund. Förrätten ska stå på bordet när gästerna träder in i salen, och att ha något som ska serveras varmt eller iskallt fungerar helt enkelt inte här.

Budgeten är alltid begränsad i studentsammanhang, just den här middagen har något högre pris för gästen vilket gör att någon eller några detaljer måste vara lite mer lyxiga än vid merparten av gasquerna så att gästerna känner att dom får något för det lite högre kuvertpriset.

Sen måste man erkänna att maten faktiskt inte är det som står i centrum en sådan här kväll(även om det tar emot att göra det). Det får helt enkelt inte vara för tillkrånglat eller svårtillgängligt. Man måste försöka vara publik. Vad tycker den absoluta majoriteten om att äta?

Matsedeln jag kom fram till utifrån ovanstående(och säkert en massa annat också) lyder som följer:

Apelsin- & saffransmarinerad endive med kallrökt lax och räkor

Helstekt ryggbiff med kryddrostade rotsaker, svartvinbärssky och potatisgratäng

Choklad creme brülée med glöggmarinerade bär

Ska göra mitt yttersta för att få till några bilder som duger på maten imorgon och återkommer med mina slutsatser. Jag tror att man ska vara tacksam för att det finns något att utgå ifrån när man sätter ihop en meny, förmågan att skapa ur tomma intet är få förunnad.

1 kommentar:

Rebecca sa...

En bra meny, måste jag få säga. Du har fått in lite lagom med julfeeling.
Vilken nation är det maten ska serveras på?

Jag måste säga att jag är lite avundsjuk på dig som får jobba med mat. Säg till om du behöver ett handtag någon gång. Jag bor ju i Uppsala, och skulle inte ha något emot att lära mig mer.

Trevlig Lucia.