torsdag 11 december 2008

Terrin med rökt sik, persilja och spenat


Inspirationen till den här fiskterrinen kommer från middagar i sommarstugan, eller Landet som vi säger i vår familj. Den är belägen strax intill fiskeläget Fågelsundet, norr om Skärplinge på Hållnäshalvön i Norduppland. På sommaren äter vi gärna rökt sik(helst fortfarande varm från rökningen) med nyupptagen potatis och gräddfilsås med spenat och persilja. Terrinen kan naturligtvis aldrig ersätta en sån middag som är bland det godaste jag vet. Men det är mer än maten som ska till, omgivningarna och atmosfären är naturligtvis en starkt bidragande faktor till denna stora gastronomiska upplevelse.

Fiskfärs är ju så gott, men det känns som det har ett oförtjänt dåligt rykte. Inte bland oss högre stående matälskare förstås, men hos mannen på gatan. Ett påstående som jag naturligtvis inte har mer belägg än en magkänsla för. Hur som helst, mer färs till folket.

Jag gör en standard-fiskfärs av gädda och mixar även ner en näve förvälld spenat och persilja. Siken rensar jag och försöker hålla ihop i så stora bitar som möjligt, den går ändå sönder i mindre bitar när man vänder ner den i fiskfärsen. Bitarna av sik gör att terrinen blir snyggt marmorerad när man skivar den. På bilden har jag skurit någon slags trekanter, ett typexempel på när man vill för mycket med maten man lagar. Nästa gång blir det nog enkla, eleganta rektangulära skivor. Mindre är som bekant oftast mer.
Foto: Linus Höök

Inga kommentarer: