måndag 29 december 2008

Jul, förkylning och burkpesto

Det har visst blivit ett litet jul och sjukuppehåll här på bloggen. Dags att råda bot på det.

Jag gjorde pajer+lite annat till ett barndop i förra veckan vilket var rätt kul, kanske inte den typ av mat jag vanligtvis gör. Men all matlagning blir ju å andra sidan rolig om man försöker göra det så bra och gott som möjligt. Pajerna jag gjorde var fyra olika;

Trattkantareller, prästost och färsk timjan
Kyckling, grillade grönsaker och pesto
Ugnstorkad tomat, chevre, svarta oliver och purjolök
Bacon, cheddarost och spenat

Jag ska även erkänna en synd. Jag använde pesto på burk, och jag vet inte vad det är men sån pesto har en obehaglig bismak av någonting som slår igenom allt man försöker använda den till. Synden kommer inte att upprepas. Läser innehållsförteckningen på burken. 42% basilika, det låter ju bra.. Man har bytt ut pinjenötter mot cashewnötter. Vidare innehåller den grana ostpulver, palmolja, mjölkprotein, jästextrakt, aromer, majsstärkelse, surhetsreglerande medel E270, E 330. Kan det vara roten till allt det onda?

Jag var ändå nöjd med resultatet på pajerna överlag, kycklingpajen var tack vare peston den sämsta. Jag skulle kunna tänka mig att ha potatis i trattkantarellpajen nästa gång, om det blir några mer pajkalas. Menyn till det här evenemanget skickade jag ut tidigt i höstas, efter det har sättet jag jobbar något annorlunda, jag försöker fokusera på bufféer nu för tillfället. Men att hyra en kock går ju alltid ändå förstås, och då går det mesta att fixa.

Inga kommentarer: